Shiitake Biltong won in 2020 de Nederlandse editie van Ecotrophelia. Hun deelname bleek meer te zijn dan een eenmalige ervaring: inmiddels werken twee teamleden hard aan de opstart van hun eigen bedrijf.
Ze wonnen er de Nederlandse finale van Ecotrophelia mee, maar toch was het Maastrichtse studententeam niet tevreden: bij nader inzien was hun inzending nog niet duurzaam genoeg en teveel gericht op een nichemarkt. Daarom gingen ze terug naar de tekentafel en hopen binnenkort hun nieuwe product te introduceren: champignonchips.
In mei 2020 deed het team Shiitake Biltong mee aan de studentencompetitie Ecotrophelia. De groep Maastrichtse studenten presenteerden een vegetarische variant van het in Zuid-Afrika populaire biltong, een snack die bestaat uit gedroogde reepjes vlees die wat wegheeft van beef jerky. De studenten wonnen er de Nederlandse finale mee en mochten het idee ook presenteren tijdens de Europese finale.
Duur en niet duurzaam
“Meedoen aan Ecotrophelia was heel leerzaam”, vertelt teamlid Daniël van den Brand: “We kregen veel feedback van de juryleden. Daardoor hebben we nog eens kritisch gekeken naar ons idee.” Collega-teamlid Joep van den Broek: “En kwamen we tot de conclusie dat shiitake als grondstof eigenlijk niet zo’n slimme keuze was. Goede shiitake is lastig te krijgen en moet je vaak importeren vanuit Azië. Dat is duur en niet echt duurzaam.”
Nieuw product van paddenstoelen
Omdat de eerste ervaringen met productontwikkeling naar meer smaakten, besloot het team opnieuw aan de slag te gaan. Art Muijsenberg: “We wilden weer iets met paddenstoelen doen. Maar dit keer met grondstoffen uit een Nederlandse reststroom. Wel zo duurzaam. Via één van de juryleden kwamen we in contact met een champignonkweker die sterk in innovatie gelooft. Met stukjes van zijn versneden champignons zijn we de ontwikkelkeuken ingedoken. We kwamen er weer uit met een chips op basis van champignons.
Eigen bedrijf
“Hartstikke duurzaam, hartstikke lekker en ook nog eens gezond, want we gebruiken geen vet”, vult Bernadette Conrads aan: “We hebben ons idee uitgewerkt in een business plan, hebben contacten gelegd met leveranciers, afnemers en een mogelijke producent. Op dit moment zijn we het productieproces aan het finetunen en staan we op het punt om ons eigen bedrijf te starten.”
Nieuwe baan
“Zo langzamerhand begint het een volwassen concept te worden en hebben we alle vertrouwen in succes”, zegt Joep van den Broek: “Los van ons concept, is Ecotrophelia sowieso een heel leerzame ervaring voor ons geweest. We hebben ontdekt hoe het in de industrie werkt. Er is altijd ruimte voor goede, concrete ideeën als je er maar vol voor gaat. Uiteindelijk kom je dan op een mooi punt terecht. Naast ons eigen product, heeft het twee van onze teamleden ook een baan als productontwikkelaar opgeleverd. Fantastisch toch?”
En de champignonkweker? Art Muijsenberg: “Die wordt onze leverancier. We hebben hem laatst ons product laten proeven en hij is één van onze eerste fans!”